Detall Notícia

El servei Orienta d'assessorament i suport a persones LGTBI ha prestat 5.245 atencions des que es va posar en marxa

28/06/2020

- El director general d'Igualtat en la Diversitat destaca la "bona acollida" d'aquest servei que dona assessorament a la població LGTBI
- Igualtat llança enguany la campanya 'Sense complexos' amb motiu del Dia Internacional de l'Orgull LGTBI



El servei especialitzat Orienta, impulsat per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives per a oferir atenció i assessorament a la població LGTBI, ha prestat, des que es va posar en marxa l'agost de 2019, un total de 5.245 atencions a través de les tres oficines ubicades a València, Castelló i Alacant.

El director general d'Igualtat en la Diversitat, José de Lamo, ha destacat la bona acollida que ha tingut aquest servei, que "ve a cobrir la necessitat d'aquest col·lectiu de comptar amb una cara de l'Administració a què dirigir-se i que done una resposta especialitzada i professional a les diferents necessitats socials que puguen tindre".

De Lamo ha recordat que aquest servei naix en el marc de la Llei integral del reconeixement del dret a la identitat i a l'expressió de gènere a la Comunitat Valenciana de 2017, i de la Llei d'igualtat de les persones LGTBI, aprovades en els últims quatre anys i que constitueixen "dues lleis punteres en la defensa dels drets del col·lectiu".

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de l'Orgull LGTBI, el director general ha assenyalat que, a pesar dels avanços recents en la legislació relativa als drets de les persones LGTBI i el canvi important en les actituds de la societat en general, "la igualtat real queda encara lluny i hem de continuar treballant en aquest camí".


En aquest sentit, i per a visibilitzar el col·lectiu LGTBI des de la quotidianitat, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha llançat enguany la campanya 'Sense complexos' per a reivindicar que totes les maneres de ser i amar tenen cabuda en la societat valenciana.

Atenció oficines Orienta

El servei Orienta es presta tant de manera presencial com per telèfon i correu electrònic, i està dirigit principalment a lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals, així com els seus familiars i propparents que requerisquen una atenció específica adequada a les seues necessitats.

Els serveis que s'hi ofereixen inclouen atenció, informació i orientació, tant directa com per telèfon, a través del número gratuït 900 10 10 15 o per correu electrònic.

Algunes de les prestacions gratuïtes que s'hi ofereixen són: assessorament psicològic ?individual, en parella o en grup? i itineraris especialitzats d'atenció social. S'hi inclou també acompanyament personalitzat.

A més, proporciona suport legal, orientació laboral i educativa; atenció a la infància i l'adolescència, així com a les respectives famílies; assessorament a persones migrants LGTBI; atenció i ajuda a víctimes de discriminació i delictes d'odi per LGTBIfòbia, així com a les víctimes de violència intragènere, és a dir, la que es pateix en parelles del mateix gènere.

Les oficines, ubicades a les ciutats de València, Alacant i Castelló, compten amb un total de 23 treballadors i treballadores especialitzats en l'atenció al col·lectiu LGTBI.

El director general d'Igualtat en la Diversitat ha detallat que, de les 5.245 atencions que s'han dut a terme a través de les tres oficines Orienta, durant 2019 en van ser 1.588 i la resta, 3.657, des de gener d'enguany fins al 21 de juny.

Per províncies, 3.047 s'han realitzat a l'oficina de València, 1.357 a la d'Alacant i 841 a l'oficina de Castelló.

El balanç del servei especifica també que, amb motiu de l'estat d'alarma, les oficines Orienta van tancar la porta el 14 de març passat. No obstant això, des de llavors, i fins al 21 de juny passat, s'han dut a terme un total de 2.638 atencions, i abril va ser el mes amb el nombre més gran d'atencions, 821 en total.

Durant aquest temps l'equip de les oficines Orienta ha continuat prestant atenció a través de mitjans telemàtics, i de manera presencial en els casos en què ha sigut necessari; un total de 27.

Concretament, 1.242 atencions, quasi la meitat, s'han realitzat telefònicament; 922 a través del correu electrònic, i en 447 ocasions s'han fet a través de videoconferències, que han permés, a més, oferir atenció psicològica i grups d'ajuda mútua.

Cal destacar que al llarg d'aquests mesos s'han intensificat les atencions en els col·lectius de dones trans en situació de prostitució i de les persones migrants LGTBI, "ja que el confinament ha agreujat la seua vulnerabilitat amb situacions de més aïllament i soledat", ha assenyalat de Lamo.

Perfil de les persones usuàries

Pel que fa al perfil de les persones usuàries, ha destacat que una de cada quatre atencions que s'han fet ha sigut a persones estrangeres. A la població de persones migrants se l'assessora, en la majoria dels casos, per a obtindre residència legal a Espanya i, algunes vegades, es tracta de sol·licitants d'asil després de fugir del país d'origen per la seua orientació sexual o identitat de gènere i rebre amenaces.

Així mateix, el director general ha explicat que, per a oferir més suport, "s'han creat grups d'ajuda mútua de migrants LGTBI, en els quals es treballa l'autoestima i l'autoacceptació", ja que la majoria han patit alguna mena de discriminació al seu país d'origen amb més o menys nivell d'homofòbia interioritzada.

Per identitat de gènere, el balanç destaca que quasi una de cada tres persones usuàries de les oficines Orienta són persones trans.

Per a donar servei a les seues peticions, s'han creat també grups amb l'objectiu d'acompanyar el seu procés de transició, alhora que se'ls proporciona un espai segur perquè s'expressen emocionalment i se'ls ofereix suport en la presa de decisions sobre la classe de transició social i física que desitgen fer.

Arxius relacionats